Hoger in Google komen? Bovenaan in Google met 12 praktische tips
Wilt u die felbegeerde eerste pagina in Google behalen? In deze blog staan een aantal handige SEO-tips om uw ranking een boost te geven, en ook wat u vooral niet moet doen. Het algoritme van Google kent wel 200 rankingfactoren en hieronder leest u hoe u vandaag nog op de belangrijkste punten goed kan scoren.
Uw Google ranking een boost geven? Lees hieronder de tips
DO #1: Zorg voor unieke, waardevolle content
De vuistregel van SEO is dat je een website maakt voor je bezoeker, en niet voor Google. Er is niets zo vervelend als teksten lezen die overduidelijk zijn volgepropt met keywords. Deze strategie is dan ook niet meer van deze tijd, zoekmachines herkennen dit en straffen zelfs misbruik van keywords. Het is wél belangrijk om je content te baseren rond bepaalde keywords, maar overdrijf het niet.
SEO kan heel eenvoudig zijn. Schrijf content die jouw klanten daadwerkelijk interesseert. Als de content ook nog aansluit op de zoekopdracht van de bezoeker, zal jouw pagina automatisch hoger worden geplaatst in de zoekresultaten.
DO #2: Gebruik Analytics om de prestaties te meten
Het hanteren van een SEO strategie is allemaal leuk en aardig, maar je hebt er vrij weinig aan als je niet weet of het werkt. Daarom is het een absolute must om data te analyseren met Google Analytics. Google Analytics geeft onder andere inzicht in wie jouw website heeft bezocht, en het gedrag van deze gebruikers op de website. Zo kun je ook zien of de door jou gehanteerde strategie zijn vruchten afwerpt. En nog belangrijker: het is helemaal gratis!
DO #3: Creëer een relevant linknetwerk
Een linknetwerk is een belangrijke factor in je SEO strategie. Dit bevat zowel interne links (links naar andere pagina’s op je eigen site) als externe links (links die naar jouw website komen). Hou er wel rekening mee dat bij linkbuilding de kwaliteit van links altijd voor de kwantiteit gaat. Ook bij het linken op je eigen site staat de gebruikservaring centraal. Als jij denkt dat het plaatsen van een link de ervaring van de bezoeker verbetert, kan het zeker geen kwaad om dit te doen. Zorg er wel voor dat je externe links openen in een nieuw tabblad, je wil natuurlijk niet je bezoekers kwijtraken. Het klinkt misschien verwarrend, maar een relevante link plaatsen naar een externe pagina draagt wel degelijk bij aan je vindbaarheid. Het mes snijdt aan twee kanten: de bezoekers hebben een betere gebruikservaring en je verbetert je ranking! Meer informatie over linkbuilding vindt u hier.
DO #4: Zorg voor een mobielvriendelijke website
Het hebben van een mobielvriendelijke website draagt enorm bij aan je ranking. Wellicht heb je al eens gehoord van ‘mobile-first’. Dit is een uitgangspunt van webdesigners waarbij eerst gekeken wordt naar de mobiele gebruikservaring, om dit later door te vertalen naar een aanvullende desktopomgeving. Deze trend komt niet zomaar uit de lucht vallen, Google begon al eerder mobielvriendelijke websites hoger in de zoekresultaten te plaatsen. Tegenwoordig is het zo dat Google sinds de ‘mobile-first index’ update de ranks van websites vaak baseert op je mobiele website, en niet de desktop versie. Meer dan de helft van de gebruikers gebruikt Google tegenwoordig namelijk mobiel!
Kijk een keer naar je eigen site op je mobiel en ga na of er dingen zijn die niet helemaal goed werken. Een site die niet goed werkt op mobiel zal resulteren in gefrustreerde bezoekers en een lagere ranking.
DO #5: Besteed aandacht aan je lokale vindbaarheid
Dit gaat hand in hand met de vorige tip. Omdat het aantal mobiele bezoekers steeds hoger wordt, is het belangrijk om er voor te zorgen dat je site ook lokaal gevonden kan worden. Mobiele telefoons houden namelijk vaak de locatie van de gebruiker bij. Mobiele zoekopdrachten geven voorkeur aan bedrijven die dicht in de buurt zitten.
Probeer het zelf maar! Voer in je mobiele zoekmachine de zoekopdracht ‘pizza eten’ in. Bovenaan zullen de eettentjes in jouw buurt verschijnen. Het is dus essentieel voor je ranking om te zorgen voor een betere lokale vindbaarheid. Voor meer tips over local SEO verwijzen we je graag naar deze blog.
DO #6: Verbeter de laadtijd van je pagina’s
Ook pagespeed is tegenwoordig een belangrijke rankingfactor in het algoritme van zoekmachines. Pagespeed is de tijd die een bezoeker moet wachten tot de pagina volledig is geladen. Een enorme slider op uw homepagina is een soms een lust voor het oog, maar veelvuldig gebruik van afbeeldingen is funest voor de laadtijd van uw website. Probeer dus aandacht te besteden aan de laadtijd en kwaliteit van de webpagina. Met behulp van Google Page Speed Insights komt u er binnen no time achter hoe snel uw website is
DO #7: Zorg voor een duidelijke Call to Action
Een Call to Action is een manier om de bezoeker te triggeren om een actie uit te voeren. Zorg er voor dat deze opvalt, uitdagend of speels is, en waardevol is voor u als ondernemer. Een veel voorkomende invulling van een Call to Action is een knop met ‘Koop nu’ of ‘Neem contact met ons op’. Mijn advies is om hier wat creatiever mee om te gaan, zoals deze afbeelding hieronder.
DON’T #1: Kopiëren (of stelen) van al bestaande content
De snelste manier om aan tekst voor je website komen is om hem te kopiëren van iemand anders. Het is ook de snelste manier om plekken te verliezen in je ranking, zoekmachines straffen ‘duplicate content’ genadeloos af. Zorg dus dat je content uniek is!
DON’T #2: Spammen met keywords
Zoals al eerder besproken is het niet bevorderlijk voor je vindbaarheid als je een tekst volpropt met woorden waarop je gevonden wilt worden. Google leest dit als ‘onnatuurlijk’ en kan daarom rankingstraffen uitdelen. Het is ook nog eens vervelend voor je bezoeker. Zoals we al eerder concludeerden, een tekst schrijf je niet voor Google, maar voor de bezoekers.
DON’T #3: Links kopen
Er zijn nog steeds veel sites die jou hogere rankings beloven door honderden spamlinks naar jouw site te plaatsen. Trap hier niet in, dit levert alleen maar straffen op voor je ranking. Het is ook nog eens tegen de richtlijnen van Google. Het algoritme herkent wanneer links op een onnatuurlijke manier verkregen zijn.
DON’T #4: Slimmer dan het algoritme proberen te zijn
Er zijn talloze manieren waarop mensen hebben geprobeerd om het algoritme voor de gek te houden. Vroeger wilde dat nog wel eens werken, maar tegenwoordig is het algoritme zo geavanceerd dat het geen zin heeft om dit te proberen. Verspil je tijd dus niet met verschillende ‘black hat SEO’ tactieken zoals verborgen links of tekst, linkuitwisselingsprogramma’s, cloaking of andere sinistere tactieken. Google trapt er niet (meer) in.
DON’T #5: Korte termijn resultaten verwachten
Zoekmachineoptimalisatie is een langetermijnproces. Het is bijna niet mogelijk om binnen een maand van praktisch onzichtbaar naar pagina 1 te klimmen. Het duurt altijd even voordat Google de veranderingen heeft herkend. Mocht je niet kunnen wachten is het wel mogelijk om Google te vragen om URL’s opnieuw te crawlen. De pagina wordt dan op korte termijn opnieuw geïndexeerd. Een pagina stijgt bijna altijd langzaam maar zeker. Heb dus geduld, en blijf vooral optimaliseren!
Hulp nodig met uw SEO strategie? Laat onze experts er naar kijken!
De vuistregel van SEO is dat je een website maakt voor je bezoeker, en niet voor Google. Er is niets zo vervelend als teksten lezen die overduidelijk zijn volgepropt met keywords. Deze strategie is dan ook niet meer van deze tijd, zoekmachines herkennen dit en straffen zelfs misbruik van keywords. Het is wél belangrijk om je content te baseren rond bepaalde keywords, maar overdrijf het niet.
SEO kan heel eenvoudig zijn. Schrijf content die jouw klanten daadwerkelijk interesseert. Als de content ook nog aansluit op de zoekopdracht van de bezoeker, zal jouw pagina automatisch hoger worden geplaatst in de zoekresultaten.
DO #2: Gebruik Analytics om de prestaties te meten
Het hanteren van een SEO strategie is allemaal leuk en aardig, maar je hebt er vrij weinig aan als je niet weet of het werkt. Daarom is het een absolute must om data te analyseren met Google Analytics. Google Analytics geeft onder andere inzicht in wie jouw website heeft bezocht, en het gedrag van deze gebruikers op de website. Zo kun je ook zien of de door jou gehanteerde strategie zijn vruchten afwerpt. En nog belangrijker: het is helemaal gratis!
DO #3: Creëer een relevant linknetwerk
Een linknetwerk is een belangrijke factor in je SEO strategie. Dit bevat zowel interne links (links naar andere pagina’s op je eigen site) als externe links (links die naar jouw website komen). Hou er wel rekening mee dat bij linkbuilding de kwaliteit van links altijd voor de kwantiteit gaat. Ook bij het linken op je eigen site staat de gebruikservaring centraal. Als jij denkt dat het plaatsen van een link de ervaring van de bezoeker verbetert, kan het zeker geen kwaad om dit te doen. Zorg er wel voor dat je externe links openen in een nieuw tabblad, je wil natuurlijk niet je bezoekers kwijtraken. Het klinkt misschien verwarrend, maar een relevante link plaatsen naar een externe pagina draagt wel degelijk bij aan je vindbaarheid. Het mes snijdt aan twee kanten: de bezoekers hebben een betere gebruikservaring en je verbetert je ranking! Meer informatie over linkbuilding vindt u hier.
DO #4: Zorg voor een mobielvriendelijke website
Het hebben van een mobielvriendelijke website draagt enorm bij aan je ranking. Wellicht heb je al eens gehoord van ‘mobile-first’. Dit is een uitgangspunt van webdesigners waarbij eerst gekeken wordt naar de mobiele gebruikservaring, om dit later door te vertalen naar een aanvullende desktopomgeving. Deze trend komt niet zomaar uit de lucht vallen, Google begon al eerder mobielvriendelijke websites hoger in de zoekresultaten te plaatsen. Tegenwoordig is het zo dat Google sinds de ‘mobile-first index’ update de ranks van websites vaak baseert op je mobiele website, en niet de desktop versie. Meer dan de helft van de gebruikers gebruikt Google tegenwoordig namelijk mobiel!
Kijk een keer naar je eigen site op je mobiel en ga na of er dingen zijn die niet helemaal goed werken. Een site die niet goed werkt op mobiel zal resulteren in gefrustreerde bezoekers en een lagere ranking.
DO #5: Besteed aandacht aan je lokale vindbaarheid
Dit gaat hand in hand met de vorige tip. Omdat het aantal mobiele bezoekers steeds hoger wordt, is het belangrijk om er voor te zorgen dat je site ook lokaal gevonden kan worden. Mobiele telefoons houden namelijk vaak de locatie van de gebruiker bij. Mobiele zoekopdrachten geven voorkeur aan bedrijven die dicht in de buurt zitten.
Probeer het zelf maar! Voer in je mobiele zoekmachine de zoekopdracht ‘pizza eten’ in. Bovenaan zullen de eettentjes in jouw buurt verschijnen. Het is dus essentieel voor je ranking om te zorgen voor een betere lokale vindbaarheid. Voor meer tips over local SEO verwijzen we je graag naar deze blog.
DO #6: Verbeter de laadtijd van je pagina’s
Ook pagespeed is tegenwoordig een belangrijke rankingfactor in het algoritme van zoekmachines. Pagespeed is de tijd die een bezoeker moet wachten tot de pagina volledig is geladen. Een enorme slider op uw homepagina is een soms een lust voor het oog, maar veelvuldig gebruik van afbeeldingen is funest voor de laadtijd van uw website. Probeer dus aandacht te besteden aan de laadtijd en kwaliteit van de webpagina. Met behulp van Google Page Speed Insights komt u er binnen no time achter hoe snel uw website is
DO #7: Zorg voor een duidelijke Call to Action
Een Call to Action is een manier om de bezoeker te triggeren om een actie uit te voeren. Zorg er voor dat deze opvalt, uitdagend of speels is, en waardevol is voor u als ondernemer. Een veel voorkomende invulling van een Call to Action is een knop met ‘Koop nu’ of ‘Neem contact met ons op’. Mijn advies is om hier wat creatiever mee om te gaan, zoals deze afbeelding hieronder.
DON’T #1: Kopiëren (of stelen) van al bestaande content
De snelste manier om aan tekst voor je website komen is om hem te kopiëren van iemand anders. Het is ook de snelste manier om plekken te verliezen in je ranking, zoekmachines straffen ‘duplicate content’ genadeloos af. Zorg dus dat je content uniek is!
DON’T #2: Spammen met keywords
Zoals al eerder besproken is het niet bevorderlijk voor je vindbaarheid als je een tekst volpropt met woorden waarop je gevonden wilt worden. Google leest dit als ‘onnatuurlijk’ en kan daarom rankingstraffen uitdelen. Het is ook nog eens vervelend voor je bezoeker. Zoals we al eerder concludeerden, een tekst schrijf je niet voor Google, maar voor de bezoekers.
DON’T #3: Links kopen
Er zijn nog steeds veel sites die jou hogere rankings beloven door honderden spamlinks naar jouw site te plaatsen. Trap hier niet in, dit levert alleen maar straffen op voor je ranking. Het is ook nog eens tegen de richtlijnen van Google. Het algoritme herkent wanneer links op een onnatuurlijke manier verkregen zijn.
DON’T #4: Slimmer dan het algoritme proberen te zijn
Er zijn talloze manieren waarop mensen hebben geprobeerd om het algoritme voor de gek te houden. Vroeger wilde dat nog wel eens werken, maar tegenwoordig is het algoritme zo geavanceerd dat het geen zin heeft om dit te proberen. Verspil je tijd dus niet met verschillende ‘black hat SEO’ tactieken zoals verborgen links of tekst, linkuitwisselingsprogramma’s, cloaking of andere sinistere tactieken. Google trapt er niet (meer) in.
DON’T #5: Korte termijn resultaten verwachten
Zoekmachineoptimalisatie is een langetermijnproces. Het is bijna niet mogelijk om binnen een maand van praktisch onzichtbaar naar pagina 1 te klimmen. Het duurt altijd even voordat Google de veranderingen heeft herkend. Mocht je niet kunnen wachten is het wel mogelijk om Google te vragen om URL’s opnieuw te crawlen. De pagina wordt dan op korte termijn opnieuw geïndexeerd. Een pagina stijgt bijna altijd langzaam maar zeker. Heb dus geduld, en blijf vooral optimaliseren!
Hulp nodig met uw SEO strategie? Laat onze experts er naar kijken!