De gevolgen van het één op één gebruiken van AI schrijftools voor jouw website
We kennen het tegenwoordig allemaal, het AI gebruik voor teksten voor je website. AI is natuurlijk super handig en zet op dit moment de hele SEO- en marketingwereld op zijn kop. Wat vooral belangrijk is om te weten is dat het zomaar overnemen van AI gegenereerde content tegenwoordig vervelende gevolgen kan hebben. De Google core update gaat zich richten op het verwijderen van content van lage kwaliteit uit de zoekmachines.
Door de nieuwe update kan Google door AI gegenereerde content gemakkelijker detecteren. Daarom is het belangrijk dat de teksten kwalitatief goed in orde zijn en voldoet aan de kwaliteitsnormen van Google. Wanneer je door AI gegenereerde teksten rechtstreeks overneemt kan de content niet voldoen aan de kwaliteitsnormen die Google hanteert. Dit wil overigens niet zeggen dat je geen AI schrijftools kunt gebruiken voor je teksten. Google bestraft namelijk niet de AI content maar de kwaliteit van de content. Dit heeft vooral te maken met het gebrek aan bijvoorbeeld bronnen, niet originele teksten en het persoonlijke wat normaal wel terug te vinden is in de teksten die geschreven zijn door de mens. Om nog even terug te komen op de vraag of AI en SEO samen gaan, is het antwoord, ja het gaat zeker samen, als de content maar waardevol is.
Het is duidelijk dat Google van de content af wil die niet waardevol genoeg zijn voor de doelgroep. De grootste reden voor deze update is om de algemene kwaliteit van de zoekresultaten aanzienlijk te verbeteren. Maar liefst 40% van de “unhelpful” content, dus het niet behulpzame content, zal verdwijnen uit de zoekresultaten. Door de Google core update gaan bedrijven merken dat ze dalen in de Google ranking wanneer ze veel AI content op de website hebben staan.
Vooral webshops en affiliate websites kunnen gaan merken dat ze dalen in de Google ranking. Dit heeft dan weer niet persé te maken met AI gegenereerde content, maar vooral omdat webshops en affiliate websites uit algemene productinformatie bestaan en dat ziet Google minder als waardevolle content. Daarom wordt het voor deze bedrijven heel belangrijk om aan de eisen van Google te gaan voldoen om de daling weer recht te trekken. Het tonen van waardevolle content die helpt bij het oplossen van de problemen en/of vragen van de doelgroep is hierbij een belangrijke stap.
De content die getoond wordt moet origineel zijn. ChatGPT kan content genereren die veel lijken op bestaande bronnen. Dit kan schadelijk zijn voor SEO. Daarom is het belangrijk om te checken of de gegenereerde content uniek is en uiteindelijk is het zaak om de content uniek te maken.
Wat ook belangrijk is dat je de content persoonlijker en relevant maakt d.m.v. het toevoegen van ervaringen zoals reviews of persoonlijke adviezen van de auteur. Het gebruik van originele afbeeldingen versterkt ook de kwaliteit. Google hecht veel waarde aan de ervaring van de auteur, daarom is het belangrijk om dit naar voren te laten komen. Door unieke informatie of voorbeelden toe te voegen wordt de content niet alleen waardevol voor de lezer, maar hierdoor onderscheidt jouw content zich van de concurrentie.
Verder is het goed om te kijken naar de toon en stijl van de content. Dit kan bij ChatGPT nog wel eens veranderen. Zorg ervoor dat de toon en stijl van de content hetzelfde blijft zodat je herkenbaarheid aan de lezer toont zodat de lezer vertrouwen krijgt.
Wij van Online Identity & Solutions BV zijn een expert op het gebied van het verzorgen van SEO-content. Zijn sommige punten nog niet duidelijk of heb je nog bepaalde vragen? Neem dan contact op en ontdek wat wij voor jou kunnen betekenen.

AI en SEO, gaat dat samen?
Door de nieuwe update kan Google door AI gegenereerde content gemakkelijker detecteren. Daarom is het belangrijk dat de teksten kwalitatief goed in orde zijn en voldoet aan de kwaliteitsnormen van Google. Wanneer je door AI gegenereerde teksten rechtstreeks overneemt kan de content niet voldoen aan de kwaliteitsnormen die Google hanteert. Dit wil overigens niet zeggen dat je geen AI schrijftools kunt gebruiken voor je teksten. Google bestraft namelijk niet de AI content maar de kwaliteit van de content. Dit heeft vooral te maken met het gebrek aan bijvoorbeeld bronnen, niet originele teksten en het persoonlijke wat normaal wel terug te vinden is in de teksten die geschreven zijn door de mens. Om nog even terug te komen op de vraag of AI en SEO samen gaan, is het antwoord, ja het gaat zeker samen, als de content maar waardevol is.
Daling in Google ranking
Het is duidelijk dat Google van de content af wil die niet waardevol genoeg zijn voor de doelgroep. De grootste reden voor deze update is om de algemene kwaliteit van de zoekresultaten aanzienlijk te verbeteren. Maar liefst 40% van de “unhelpful” content, dus het niet behulpzame content, zal verdwijnen uit de zoekresultaten. Door de Google core update gaan bedrijven merken dat ze dalen in de Google ranking wanneer ze veel AI content op de website hebben staan.Vooral webshops en affiliate websites kunnen gaan merken dat ze dalen in de Google ranking. Dit heeft dan weer niet persé te maken met AI gegenereerde content, maar vooral omdat webshops en affiliate websites uit algemene productinformatie bestaan en dat ziet Google minder als waardevolle content. Daarom wordt het voor deze bedrijven heel belangrijk om aan de eisen van Google te gaan voldoen om de daling weer recht te trekken. Het tonen van waardevolle content die helpt bij het oplossen van de problemen en/of vragen van de doelgroep is hierbij een belangrijke stap.

Hoe kun je het beste een AI schrijftool zoals ChatGPT gebruiken voor SEO?
Natuurlijk is het gemakkelijk om een AI schrijftool zoals ChatGPT te gebruiken voor het snel vullen van blogs of contentpagina’s. Waar je vooral voor moet waken is dat je AI gebruikt als hulpmiddel en niet als vervanging. Pas de content aan en zorg er voor dat de content voldoet aan de EEAT-criteria van Google. De EEAT-criteria van Google staat voor; Ervaring, Expertise, Autoriteit en Vertrouwen. Op deze punten beoordeelt Google de kwaliteit van de content.De content die getoond wordt moet origineel zijn. ChatGPT kan content genereren die veel lijken op bestaande bronnen. Dit kan schadelijk zijn voor SEO. Daarom is het belangrijk om te checken of de gegenereerde content uniek is en uiteindelijk is het zaak om de content uniek te maken.
Wat ook belangrijk is dat je de content persoonlijker en relevant maakt d.m.v. het toevoegen van ervaringen zoals reviews of persoonlijke adviezen van de auteur. Het gebruik van originele afbeeldingen versterkt ook de kwaliteit. Google hecht veel waarde aan de ervaring van de auteur, daarom is het belangrijk om dit naar voren te laten komen. Door unieke informatie of voorbeelden toe te voegen wordt de content niet alleen waardevol voor de lezer, maar hierdoor onderscheidt jouw content zich van de concurrentie.
Verder is het goed om te kijken naar de toon en stijl van de content. Dit kan bij ChatGPT nog wel eens veranderen. Zorg ervoor dat de toon en stijl van de content hetzelfde blijft zodat je herkenbaarheid aan de lezer toont zodat de lezer vertrouwen krijgt.